onsdag 2 februari 2011

Radera aldrig data!

Flickr är en av några få webbtjänster som jag faktiskt betalar för. Jag tycker flickr är snyggt, enkelt att använda och framförallt har det känts tryggt att ha sina fotografier (som kanske är det värdefullaste man har) lagrade i molnet och inte på någon egen hårddisk som kan krascha när som helst. Idag slutade det dock kännas tryggt.

Flickr har råkat radera en betalande flickr-användares konto när de skulle radera någon helt annan som hade laddat upp copyright-skyddat material. Det är ungefär 4000 bilder som dessutom var flitigt inlänkade på andra sajter som har försvunnit. Flickr erbjöd den drabbade kunden 4 års gratis pro-medlemskap som ersättning. Mer om detta finns att läsa hos Techcrunch.

Några saker som man (framförallt flickr) kan lära sig av detta:

1. Det ska aldrig gå att radera information
En webbtjänst bör aldrig innehålla en möjlighet att på riktigt radera information. Inte i admin-gränssnitt, ingenstanns. Man kan ha ett system för att markera saker som raderade så att de döljs för användarna men att på riktigt ta bort informationen finns det absolut ingen anledning till, speciellt inte när lagringsutrymme idag i princip är gratis.

Jag brukar inte ens ge mina mysql-användare rättigheter att köra DELETE-kommandot.

2. Ta backup
Att ta backup på all data åtminstone en gång per dygn borde vara en självklarhet. Speciellt om man har flera miljoner användare.

3. Ge en rimlig kompensation
Om du klantar till det, visa att du tar det på allvar. Ge en kompensation som svider. När flickr erbjuder 4 års pro-medlemskap så förstår alla att det inte kostar dom ett öre. De kan med andra ord klanta till det hur många gånger som helst. De borde istället visa att det här var ett riktigt katastrofalt misstag, händer det igen förtjänar vi inte att få finnas kvar. Jag tycker inte en kompensation på $100 000 hade varit för mycket i det här fallet.

Till sist tycker jag att det är märkligt av flickr att överhuvudtaget stänga av konton för att de innehåller copyright-skyddat material. De borde kanske dölja de aktuella bilderna och varna medlemmen några gånger först innan de bestämmer sig för att radera alla dess bilder för all framtid.

UPPDATERING: Flickr lyckades tillslut återställa personens bilder, så någon backup hade de trots allt. 25 års pro-medlemskap fick han också vilket känns som en rimlig kompensation när de faktiskt fick tillbaka bilderna.

3 kommentarer:

  1. mfyfan vad svinigt. blev förvånad att de ens kan ta bort bilderna. hoppas den klantige medarbetaren fick avgå samt att en rimligare ersättning utbetalas.

    SvaraRadera
  2. Jag håller fullständigt med. Radera inte data.

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid jobbat enligt modellen att saker aldrig ska kunna raderas. Det är skitjobbigt i de allra flesta fall, men så skönt att undvika situationer som den hos Flickr.

    SvaraRadera